طراحی داخلی مطب و کلینیک ها

نویسنده : مدیر وب سایت طراحی داخلی مطب و کلینیک ها

اولین چیزی که در طراحی مطب و کلینیک مهم است نوع کاربری مطب است. به طور مثال مطب یک پزشک متخصص اطفال باید دکوراسیون متفاوتی با مطب یک روانپزشک داشته باشد اما بخش مشترک در طراحی داخلی همه ی مطب ها و کلینیک ها القای حس امنیت و آرامش برای همه ی بیماران است. به طور مثال مطب پزشک اطفال باید به گونه ای باشد که علاوه بر کاهش استرس و ترس کودکان باعث سرگرمی آنها نیز شود تا زمان انتظار برای آن‌ها کوتاه تر به نظر رسد و علاوه بر اینها تمایل به حضور دوباره در محیط را داشته باشند.

در داخل مطب می توان از آکواریوم، تابلوهای نقاشی، گل و گیاه، مجلات و روزنامه ها و تلویزیون نیز استفاده کرد تا محیط باعث خستگی بیمار در حال انتظار نشود. همچنین نورپردازی مطب تاثیر زیادی روی بیماران می تواند داشته باشد. یکی از موارد مهم از نظر بیماران که باید به آن توجه کرد صندلی مناسب است زیرا نبودن صندلی مناسب و کم بودن تعداد آن نیز یکی از عوامل خسته شدن افراد از محیط مطب و کلینیک است.

قرارگیری وسایل سرمایشی و گرمایشی در جای درست نیز باید در طراحی داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

انتخاب رنگ مناسب برای مطب

انتخاب رنگ های مناسب ممکن است ناچیز و کوچک به نظر برسد، اما نکته ای مهم و اساسی می باشد. رنگ های مختلف دارای تأثیرات و پیامدهای مختلفی هستند.

در ادامه تاثیر هر رنگ در دکوراسیون مطب را بررسی می کنیم :

رنگ سبز:

یکی از رنگ های پر کاربرد در بیمارستان ها و تاتق عمل رنگ سبز است اما دلیل استفاده از این رنگ در این مکان ها چیست ؟ رنگ سبز جزء رنگهای سرد به شمار میرود اما با این حال همیشه رنگ سبز به عنوان نماد سر زندگی، آرامش و امید شناخته شده است و به اصطلاح رنگ حیات است. این رنگ اضطراب و بیقراری را کاهش می دهد. استفاده از رنگ سبز در اتاق عمل باعث توانایی بهتر تفکیک رنگ و آرامش چشم میشود در نتیجه موجب میشود تا رنگ خون که قرمز است بهتر تشخیص داده شود. علاوه بر این موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون و متابولیسم می شود .

بژ:

رنگ بژ ، قهوه ای متمایل به زرد است که مقداری خاکستری هم با آن ترکیب شده باشد و یک رنگ خنثی به شمار میرود و با رنگ های متفاوتی در طراحی دکوراسیون می تواند استفاده و یا به اصطلاح ست شود. رنگ های خنثی مانند بژ، ملایم و آرامش بخش هستند و استرس و تشویش را کاهش می دهند. رنگ های روشنی چون بژ، نور را منعکس می کنند و باعث می شوند که فضای داخلی گرم تر و مطبوع تر به نظر برسند.

قهوه ای: 

رنگ قهوه ای به دلیل استفاده از وسایل چوبی مثل میز و مبلمان، معمولا یکی از رنگهایی است که در همه جا دیده می شود. زمانی که این رنگ با رنگ های روشن تر ترکیب شود، به ایجاد فضای مدرن کمک می کند و باعث جذابیت فضا می شود. با توجه به اینکه جذب مشتریان به محیط، باعث احساس راحتی و آرامش آنها می شود می توان رنگ قهوه ای را، به عنوان یکی از رنگ های مناسب در بکار گیری طراحی داخلی مطب در نظر گرفت.

آبی:

این رنگ از لحاظ روانی، آرامش بخش می باشد. کاربرد رنگ آبی در کنار طیف هایی از سبز باعث ایجاد آرامش و آسایش بیماران در مطب می شود.

قرمز:

با وجود انرژی و هیجان بسیار در رنگ قرمز، معمولا توصیه می شود که از به کار بردن این رنگ به صورت زیاد در مطب خودداری شود، اما به دلیل اینکه قرمز موجب کاهش افسردگی میشود بهتر است در بخش هایی از جزئیات مثلا گلدان های مطب به کار رود.

مشکی:

از رنگ مشکی بهتر است در کنار رنگ های روشن استفاده شود زیرا به تنهایی باعث پیچیدگی فضا و در نتیجه خستگی و کسلی افراد میشود.

زرد:

این رنگ مانند رنگ قرمز نمادی از انرژی می باشد اما استفاده بیش از حد آن می تواند باعث تنش شود. اگر قصد دارید از رنگ زرد برای فضای درمانی خود استفاده کنید سعی کنید تعادل را حفظ کنید. 

نارنجی:

یکی از رنگهای مناسب برای مطب کودکان رنگ نارنجی است. این رنگ گرم، انرژی و شادی را به همراه می آورد.

خاکستری:

انواع خاکستری های ملایم بهترین گزینه برای سالن انتظار در طراحی داخلی کلینیک و مطب می باشند. این رنگ ها به کاهش استرس در میان بیماران و همراهان آن ها می پردازد. اما اگر رنگ خاکستری به همراه رنگی استفاده شود که تضاد زیادی با هم دارند باعث افزایش استرس و فشار روحی بیمار می شود.

 

 طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

علاوه بر نورپردازی و انتخاب رنگ مناسب به منظور کاهش استرس بیمار، نظافت مطب و چیدمان وسایل نیز بسیار حائز اهمیت است. چیدمان باید به نحوی باشد که پزشک به راحتی بتواند به وسایل مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پوست، مو و زیبایی

زیبایی فضا نکته ی حائز اهمیت در کلینیک های زیبایی است. مبلمان و دکور در این کلینیک ها باید به گونه ای انتخاب شود که در ذهن مراجعه کننده باقی بماند و باعث مراجعه ی دوباره ی آنها شود. برای جذایت بیشتر این مکان ها می توان از گل و گیاهان طبیعی و پخش صداهای طبیعت مثل صدای آب بهره برد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو و زیبایی

طراحی داخلی مطب دکتر زنان

یکی از مسئله های بسیار مهم در زمینه طراحی و دکوراسیون ، اجرای دکوراسیون مطب زنان و و مطب مامایی است زیرا مراجعه کنندگان اصولا افرادی پر از استرس و تنش هستند و هنگامی که به مطب مراجعه می‌کنند باید فضایی آرامش‌بخش برای آنان در نظر گرفته شود تا حسی خوب و آرامش بخش به آنها منتقل شود. بهتر است از رنگ های ملایم در دکوراسیون این مطب ها استفاده شود.

مطب دکتر زنان و زایمان

طراحی مطب چشم پزشکی

از آنجا که بعضی از رنگ ها برای افرادی که دچار مشکلات چشمی هستند آزاردهنده بوده بهترین انتخاب رنگ برای دیوارها و وسایل مطب چشم پزشکی استفاده از رنگ های ملایم است تا باعث خستگی چشم نشود. رنگ هایی مثل آبی، بژ ، قهوه ای می توانند انتخاب مناسبی باشند. دومین نکته در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی نور پردازی است که اگر به درستی انجام نشود موجب آزار و ایجاد استرس در  فرد بیمار میشود.

طراحی دکوراسیون مطب چشم پزشکی

طراحی دکوراسیون داروخانه

داروخانه ها از دو بخش کلی تشکیل شده است : یک بخش مخصوص داروها و یک بخش هم مخصوص لوازم آرایشی- بهداشتی. بهترین رنگ برای دیوار در داروخانه ها رنگهای روشن و برای دکور رنگ سبز و سفید است زیرا رنگ سبز باعث ایجاد حس سرزندگی و امید میشود. تهویه ی مناسب هم یکی از مواردی است که باید در جای درست قرار بگیرد تا بوی لوازم آرایشی باعث آزار بیماران نشود.

دکوراسیون داخلی داروخانه