طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری

امروزه دفاتر و اتاق های تک نفره دیگر طرفداری ندارد و بسیاری از شرکت ها، اقدام به برداشتن دیوارها و اتاق های تک نفره کرده اند تا فضای باز بیشتری ایجاد شود. در این طراحی مدیران و اعضای اصلی شرکت در کنار سایر کارکنان قرار می گیرند و دیواری بین آنها وجود ندارد. این امر باعث می شود امکان کنترل کارکنان وجود داشته باشد و همچنین رابطه مناسبی بین مدیر و کارمند ایجاد شود، در نتیجه روحیه ی کار تیمی، حس وفاداری به شرکت و انجام درست وظایف در کارمند به وجود می آید و بهبود عملکرد کلی شرکت را به دنبال خواهد داشت.
با این حال باید فضای شخصی کارمند در حین انجام کار نیز رعایت شود زیرا نداشتن حریم شخصی یرای کارکنان موجب نارضایتی آنها می شود. در این مواقع بهتر است با استفاده از دکوراسیون خاص، قسمتی از فضا را به حالت خصوصی تر تبدیل کرد.


در طراحی به سبک قدیم به ازای هر کارمند 23 مترمربع فضا در نظر گرفته می شده اما در طراحی مدرن به 14 مترمربع کاهش پیدا کرده است.
از اصول مهم دیگر در طراحی مدرن،  مبلمان اداری مناسب، چیدمان درست وسایل و رنگ های به کار رفته در دفتر کار است تا مراجعه کنندگان جذب شرکت شوند. طراحی داخلی دفتر باید حس آرامش و صمیمیت را در افراد ایجاد کند. نور پردازی مناسب یکی دیگر از مواردی است که بسیار حائز اهمیت بوده و باید از ترکیبی از نور طبیعی و نور مصنوعی در جهات مناسب استفاده کرد.

نور کم و ضعیف انرژی افراد را کاهش داده و موجب خستگی چشم و درد در ناحیه سر میشود. و در نتیجه باعث پایین آمدن راندمان کار می شود.

نورپردازی در قسمت خارجی شرکت ها و سازمان ها نیز می تواند جنبه تبلیغاتی برای آن شرکت داشته باشد.

مبلمان اداری یکی از مهم ترین بخش ها در دکوراسیون اداری می باشد که علاوه بر توجه به زیبایی آن باید به لحاظ راحتی نیز مورد توجه قرار بگیرد. مبلمان اداری شامل محصولات مختلفی از جمله صندلی اداری، صندلی مدیریت، صندلی کنفرانس، میز اداری، میز مدیریت، مبل اداری، میز منشی، پارتیشن، قفسه و کتابخانه و … می باشد که باید براساس اصول ارگونومیک به منظور حفظ سلامتی کارکنان در طول مدت انجام کار انتخاب شوند.

مبلمان های اداری در دو نوع کلاسیک و مدرن وجود دارند که با توجه به نوع شغل و حرفه افراد و همچنین سلیقه آن ها انتخاب و طراحی می شوند.

انتخاب رنگ و جنس مبلمان اداری نیز بسیار مهم می باشد.

رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار

اکثر شرکت و یا سازمان ها برای ایجاد حس آرامش، از رنگ های روشن مثل استخوانی و یا سفید استفاده می کنند.

رنگ دکوراسیون اداری یکی از عواملی است که راندمان کاری کارکنان شرکت را بالا خواهد برد.

در این بخش به چند رنگ متناسب جهت کاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی محیط های اداری اشاره شده است :

رنگ آبی و سبز: این دو رنگ علاوه بر اینکه موجب حس آرامش در کارکنان می شود، سبب ایجاد ذهنی باز و خلاقیت نیز می شود. هم چنین استفاده از این دو رنگ، موجب ایجاد حس اعتماد و افزایش بازده کاری افراد در محیط کار می گردند.

رنگ قرمز: این رنگ به عنوان یک رنگ انرژی بخش در دکوراسیون استفاده می شود.

رنگ زرد: استفاده بیش از حد از رنگ زرد در طراحی دکوراسیون اداری، سبب ایجاد آشفتگی خواهد شد و تمرکز افراد را بهم خواهد زد. نکته : در اتاق کنفراس از رنگ زرد نباید استفاده شود.

رنگ خاکستری: رنگ خاکستری رنگی خنثی است اما باعث ایجاد فضایی کسل کننده و سرد خواهد شد و حس فعالیت را از سایر افراد و کارمندان خواهد گرفت و در نتیجه بازده کاری به حداقل خود خواهد رسید. بهتر است از این رنگ به همراه رنگ هایی مثل زرد و قرمز استفاده شود.

تاثیر گیاهان در طراحی دکوراسیون اداری

یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روش ها برای ایجاد فضایی شاد و با طراوت، استفاده از گیاهان است که نه تنها موجب ایجاد حس خوب و انرژی در کارکنان و ارباب رجوع شده بلکه سبب تهویه هوا در محیط اداری نیز می شود. 

از دیگر تاثیرات گیاهان در طراحی دکوراسیون اداری می توان به کاهش صدا در محیط های اداری اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده باعث کاهش 5 دسی بلی صدا در محیط های کاری می شوند و هرچه گیاهان دارای برگ های پهن بیشتری باشند تاثیر در کاهش صدا بیشتر خواهد بود.

طراحی دکوراسیون ادرات و سازمان ها یکی از خدماتی است که تیم متخصص شرکت طراحی داخلی فرزام یزد به کارفرمایان ارائه می دهد.