ظاهر و نمای داخلی رستوران یکی از عوامل اصلی در جذب مشتریان است. مکان رستوران در تعیین سبک و طراحی آن بسیار اثرگذار است. در ادامه به نکاتی که باید در طراحی دکوراسیون رستوران توجه شود می پردازیم :
به طور کلی هر رستورانی علاوه بر داشتن غذایی با کیفیت بالا، باید فضایی جذاب و ایده آل هم برای سرو آن داشته باشد تا برای مشتری خاطره ای ماندگار ایجاد کند. نمای بیرونی و نمای داخلی رستوران در جذب مشتریان بسیار تاثیرگذار است.
معمولا رستوران ها به سبک مورد پسند مردم آن کشور طراحی می شود. برای مثال در کشورهای آسیای مرکزی مثل چین بیشتر از چوب برای طراحی داخلی رستوران ها و کافی شاپ ها استفاده می شود. اما در کشورهای آمریکایی و اروپایی به طراحی نورپردازی بسیار اهمیت داده می شود.
در رستوران هایی با سبک مدرن می توان از طرح ها با رنگ های روشن و شاد، بافت و روشنایی بیشتری به محیط بخشید. برای طراحی دکوراسیون داخلی رستوران مدرن، مجلل و گران قیمت می توان از آجر و چوب و سنگ های قیمتی استفاده کرد.
از انواع مختلف کفپوش ها مثل چوب های ترکیبی تیره و روشن، لمینت، سرامیک، سنگ فرش، سنگ و… میتوان بهره گرفت. کفپوش باید به گونه ای باشد که قابل شستشو بوده و به راحتی تمیز شود.
نورپردازی در دکوراسیون رستوران بسیار حائز اهمیت است و باید با مکان، سبک دکوراسیون، منو و نوع غذاهایی که سرو میشود هماهنگی داشته باشد.
استفاده از نورپردازی مناسب، علاوه بر اینکه در زیبایی رستوران نقش دارد، میتواند مدت زمانی که مشتری در رستوران می نشیند، را مشخص کند. در رستوران های فست فود از نورپردازی مستقیم که نورهای پرانرژی دارد، استفاده می شود تا مشتری غذای خود را سریع بخورد. بدین ترتیب مشتریان مدت زمان کمتری در رستوران می مانند و جا برای مشتریان دیگر نیز فراهم می شود.
اما در رستوران ها برای نگهداشتن مشتری در رستوران، از نورپردازی ملایم استفاده میشود. بدین ترتیب مشتری در حین استراحت و گفتگو غذای خود را سرو می کند.
استفاده از کاغذ دیواری با طرح متناسب با دکور رستوران توصیه می شود. همچنین تابلوهای نقاشی سرتاسری که با سبک انتخابی برای دکوراسیون هماهنگ باشند، طراحی داخلی رستوران را مهیج و زیبا می کند.
مدیر رستوران باید بداند که مشتریان چه کسانی هستند تا طراحی داخلی با توجه به ویژگی های شخصیتی آن ها انجام شود. مثلا اگر قرار است رستوران در منطقه ای که دانشجویان زیادی رفت و آمد دارند ساخته شود داشتن دکوراسیونی مجلل به نظر مناسب نمی رسد و باید دکوراسیون رستوران بسیار ساده و صمیمی باشد.
نکته دیگری که باید در طراحی داخلی رستوران به آن توجه شود میزان فضای آزاد است. این فضا باید به گونه ای باشد که مشتریان و کارکنان رستوران در مسیر یکدیگر قرار نگیرند. اگر این اتفاق رخ دهد هم موجب نارضایتی مشتری می شود و هم خدمت رسانی کارکنان به مشتریان با سرعت کمتری انجام می شود، که این مورد نیز موجب نارضایتی مشتریان رستوران می شود.
توجه به رنگ یکی از دیگر نکات مهمی است که باید در طراحی در نظر گرفته شود. انتخاب درست رنگ موجب انتقال حس خوب در مشتری شده و برعکس اگر رنگ مناسبی انتخاب نشود تاثیر منفی بر رضایت مشتریان رستوران خواهد داشت. مثلا رنگ قرمز یکی از رنگ هایی است که اشتها را تحریک کرده و باعث بیشتر شدن اشتها می شود و برعکس رنگ آبی این حس را از بین میبرد.
میز و صندلی های مناسب و راحت نیز از مواردی است که مشتری به آن توجه زیادی میکند. بسته به اینکه سبک رستوران سنتی، ساده و یا مدرن است می توان از میز و صندلی در طرح و رنگ و جنس های مختلف استفاده نمود.
در همه ی رستوران های باید سرویس بهداشتی در مکان مناسبی قرار گرفته باشد و جلوی دید مشتریان نباشد.
توجه به تمیزی سرویس بهداشتی بسیار مهم است. در سرویس بهداشتی حتما باید تهویه ی مناسب، مایع دستشویی و دستمال جهت خشک کردن دست ها وجود داشته باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از گیاهان و آکواریوم در رستوران نیز می تواند موجب ایجاد حس آرامش در مشتریان شود.
در صورتی که قصد راه اندازی رستورانی با سبک مدرن را دارید و یا می خواهید دکوراسیون خود را به سبک جدید تغییر دهید می توانید از مشاورین شرکت طراحی داخلی فرزام یزد کمک بگیرید.