طراحی ویلای مدرن

نویسنده : مدیر وب سایت طراحی ویلای مدرن

امروزه با افزایش جمعیت و افزایش وسایل نقلیه در شهرها، آلودگی هوا به یک معضل تبدیل شده است. از این رو برای دوری از این مشکلات اکثر افراد به دنبال محیطی بکر و آرام در طبیعت هستند که بهترین انتخاب برای این منظور، ساخت باغ ها و ویلاها در خارج از محدوده ی شهری است. برای ساخت ویلا و باغ باید مواردی از قبیل بافت جغرافیایی و طبیعی محیط، شرایط آب و هوایی و نوع مصالح به کار رفته در ساخت بنا مورد توجه قرار بگیرد.

طراحی ویلای مدرن

ویژگی های طراحی ساختمان های مدرن و مینیمال عبارت است از:

  • سادگی در فرم و عملکرد
  • پوشش دیواری ساده
  • فضاهای باز، ساده و پرنور
  • جزئیات ساده و عدم ایجاد پیچیدگی

سادگی، کوتاه ترین و بهترین توصیف برای سبک مدرن می باشد. از اصلی‌ترین خصوصیات سبک مینیمال، استفاده از شکل‌های ساده و طبیعی است.

برای داشتن یک ویلا به سبک مدرن مجموعه ای از مرحله های مختلف باید به صورت درست و پشت سر هم قرار بگیرند که به آن طراحی معماری میگوئیم. اولین گام برای ساخت ویلا، بررسی شرایط اقلیمی و جغرافیایی مکان ساخت ویلا است. پس از آن نقشه ی اولیه ی ویلا طبق سلیقه ی مشتری و با مشورت معمار کشیده می شود، این نقشه باید با مقررات ملی ساختمان تطابق داشته باشد. در بخش بعد طراحی محوطه و فضای سبز و بام سبز( یا روف گاردن) ویلا انجام می شود. روف گاردن به منظور عایق سازی (حرارتی و رطوبتی و صوتی) اجرا میشود. کار دیگر طراحی تاسیسات ساختمان مثل نورپردازی است که هم زمان با طراحی سازه ویلا پیش میرود و در انتها کارهای مربوط به بخش طراحی داخلی مدرن ویلا و با چیدمان تزیینات داخلی و مبلمان و.. دکوراسیون داخلی مدرن ویلا نیز به اتمام میرسد. نکته مهم درباره نورپردازی در طراحی معماری مدرن و تفاوت آن با سبک کلاسیک، پیچیدگی های زیاد نور در شیوه مدرن است.

اصولا از شکل ها و حجم های مکعبی شکل و همچنین از پنجره ها و درب های شیشه ای سرتاسری در طراحی ویلاهای مدرن استفاده میشود. مواد اولیه تشکیل دهنده عمدتا شیشه و چوب و سنگ با رنگ های روشن و شاد و زوایای قائمه و پر شکست هستند و کمتر از خطوط کروی و ابزار ها و مجسمه های سنگی بهره میگیرند.

طراحی بناها باید به طور کلی هم از نظر طراحی داخلی مورد توجه قرار بگیرند هم از نظر طراحی خارجی.

طراحی داخلی ویلا:

وجود فضاهای بزرگ با سقف های بلند و استفاده از نور طبیعی محیط، شاید مهم ترین پارامترها در طراحی ویلای مطلوب باشد. هم چنین طراحی باید به گونه­ای انجام شود که علاوه بر اینکه دیوارها به عنوان جدا کننده فضای داخلی و خارجی عمل می کنند، از قسمت هایی نیز دسترسی به فضای خارجی را فراهم سازند. وجود در های کشویی بزرگ نیز، نکته­ بسیار مهمی است که می­تواند در زمان عصر و  غروب خورشید، فضای داخلی را به فضای خارجی متصل کرده و موجب افزایش سطح بهره وری نوری محیط داخلی گردد.

پنجره های ساختمان باید متناسب با جهت نور خورشید و طبیعت بیرونی تعبیه شوند. سقف ویلا نیز براساس شرایط اقلیمی می‌تواند به صورت صاف یا شیب دار طراحی شود.

 

طراحی خارجی ویلا:

با توجه به این که هدف از استفاده از فضای بیرونی باغ و ویلا لذت بردن از فضای سبز و آب و هوای دلچسب است، طراحی فضای خارجی باید به صورتی باشد که این نیاز برطرف شود.

ورودی ویلا شاید از هر بخش دیگر مهم تر باشد زیرا این ورودی ویلا است که می تواند فرد را ترغیب کند که از بخش های دیگر هم دیدن کند. استفاده از سنگفرش ها ، آبنما، استخر، باربیکیو، آلاچیق، گودال های آتش و نورپردازی در محیط بیرونی ویلا نیز از عوامل تاثیرگذار بر زیبایی ویلا هستند.

 در نورپردازی باید از انواع چراغ‌های سقفی و دیواری، نورهای نقطه‌ای و همچنین نورپردازی کف استفاده شود. با نورپردازی مناسب در فصل تابستان و بهار می توان اوقات بیشتری را در در محوطه ویلا گذراند. همچنین می توان از این نور ها در دیواره استخر و ستون ها ساختمان استفاده کرد زیرا انعکاس نور در آب موجب زیبایی بی نظیر و رؤیایی در محیط ویلا خواهد شد.

نورپردازی ویلا

اما اگر یک ویلا همه ی امکانات روز دنیا را داشته باشد اما از پوشش گیاهی برخوردار نباشد انگار هیچ چیز ندارد. وجود باغچه های گل کاری شده و فضای سبز کافی، درختان میوه و انتخاب صحیح نوع پوشش گیاهی مناسب با محیط، تأثیر زیادی در زیبایی فضای ویلا دارد.

محوطه سازی ویلا

نوشته های مرتبط: