نمای مدرن چیست؟

نویسنده : moein نمای مدرن چیست؟

اولین چیزی که در هر ساختمان به چشم می خورد نمای بیرونی آن است و موجب ایجاد اولین تصور ناظران در مورد خانه خواهد بود. به نظر اکثر افراد ، نمای بیرونی فقط از جنبه ی زیبایی بخشیدن به ساختمان دارای اهمیت است در حالی که نمای خارجی نقش زیادی در استحکام و پایداری بنا دارد.

امروزه با به وجود آمدن سبک ها و متریال های جدید و مختلف، نمای مدرن در نقاط مختلف شهری و روستایی گسترش یافته است که این نما نیز مانند دیگر سبک های طراحی باید از اصول و ضوابط تعیین شده توسط شهرداری پیروی کند.

تفاوت اصلی نمای کلاسیک و مدرن در میزان تزئینات ساختمان است. در نمای مدرن یا جدید از دو یا چند متریال با رنگ های مختلف استفاده می شود و نقوش، به صورت ترکیبی از خطوط افقی و عمودی و به صورت کلی اجزای زاویه دار با توجه به سلیقه ی کارفرما اجرا می شود.

انتخاب مصالح مصرفی برای نماکاری ساختمان علاوه بر سلیقه ی مشتری، به شرایط آب و هوایی منطقه ای که ساختمان در آن ساخته شده نیز بستگی دارد.

در طراحی به شیوه ی مدرن، از متریال هایی مانند چوب، آجر و سنگ به صورت ساده استفاده می شود مثلا چوب برای بیان شخصیت طبیعی خود اغلب به جای رنگ آمیزی ، با رنگ طبیعی خود در نمای مدرن استفاده میشود.

 

ویژگی های اصلی نمای مدرن

  • عناصر قرار گرفته به صورت 90 درجه و تاکید بر خطوط افقی و عمودی
  • استفاده از بتن مسلح و فولاد در نمای مدرن
  • اشکال مستطیل، استوانه ای و مکعبی ساختمان
  • ترکیبات نامتقارن
  • عدم تزئینات خانه
  • پنجره های بزرگ

نورپردازی و سادگی از ویژگی های اصلی در نمای مدرن هستند. یکی از مواردی که در تامین نور ساختمان نقش به سزایی دارد پنجره است به همین دلیل در این نوع طراحی، از پنجره های عمودی و افقی به نحو گسترده ای از کف تا سقف استفاده می شود که ورود نور طبیعی به عمق فضاهای خانه احساس شود.

 

متریال قابل استفاده در طراحی نمای مدرن

متریالی که عمدتا در طراحی نمای مدرن ساختمان انتخاب می شوند عبارتند از:

  • بتن که ستون فقرات معماری مدرن است
  • استفاده از آجر
  • نمای مدرن شیشه ای که شامل کرتین وال، فریم لس و اسپایدر می باشد
  • استفاده از آلومینیوم یا کامپوزیت
  • استفاده از سنگ طبیعی در نما
  • نمای چوب یا ترمو وود
  • نمای مدرن اچ پی ال
  • نمای لوور
  • نمای دکوراتیو

 

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از آجر

آجر یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی از گذشته تاکنون به دلیل ویژگی هایی همچون عایق سرما و گرما بودن و همچنین قیمت مناسب نسبت به دیگر مصالح کاربرد فراوان داشته است.

امروزه در طراحی مدرن، از انواع آجر های نسوز که دارای عمر بالا و همچنین طرح ها و رنگ بندی های متنوع هستند استفاده می شود.

حتی میتوان با کمی تغییر در نحوه ی چیدمان آجرهایی که روی هم قرار میگیرند نمای سه بعدی به ساختمان داد.

آجر سفید نیز در طراحی داخلی ساختمان مثل دیوارهای آشپزخانه، اتاق نشینمنو یا اتاق خواب کاربرد دارد.

نمای آجر

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از سنگ

سنگ ها از مصالحی هستند که هم در طراحی داخلی ساختمان و هم در نمای بیرونی ساختمان میتوان از آنها استفاده کرد. یکی از دلایل استفاده سنگ طبیعی در نما، مقاوم بودن آن است که طی سال ها از بین نمی رود.سنگ در طراحی مدرن ساختمان معمولا به صورت ترکیبی با سایر متریال معماری به کار میرود. تنوع و گوناگونی انواع سنگ مورد توجه عموم مردم با سلیقه های متفاوت قرار گرفته و موجب گسترش استفاده از این متریال در ساختمان سازی شده است. عمده سنگ های مورد استفاده در طراحی نمای مدرن ساختمان شامل سنگ های زیر هستند:

  • سنگ تراورتن
  • سنگ مرمریت
  • سنگ گرانیت
  • سنگ لایم استون
  • سنگ های آنتیک (مصنوعی)
  • سنگ مرمر..

از بین سنگهای ذکر شده در بالا، سنگ تراورتن بیشترین کاربرد را در بحث طراحی نمای مدرن ساختمان دارد و پس از تراورتن سنگ های مرمریت و گرانیت نیز استفاده بالایی در طراحی نمای ساختمان دارند.

نمای سنگ - سنگ تراورتن

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از سرامیک

نمای سرامیک دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و تغییرات دما، غیرقابل اشتعال بودن، نفوذ ناپذیری در مقابل آب، قابلیت تغییر اجزا در صورت آسیب دیدن، نگهداری آسان ، هزینه ی کمتر نسبت به نمای سنگ و … مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است.

تفاوت نمای سرامیک و نمای سنگ

از آنجا که سرامیک ساخته ی دست بشر است در انواع طرح و رنگ ها قابل اجرا است و می توان آن ها را به صورت تک رنگ نیز ساخت اما سنگ به دلیل اینکه در گذر زمان به وجود می آید طیف رنگی در آن دیده می شود و رنگ آنها به صورت یکنواخت نیست. با این حال نمای سنگی هیچ وقت تکراری نمی شود اما مرور زمان از زیبایی اولیه سرامیک می کاهد و طرح های جدید نیز جایگزین طرح های قبلی خواهند شد.

نمای سرامیک در ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از چوب

یکی از جدیدترین روش های مقاوم سازی چوب ، ترمووود میباشد. چوب ترموود در واقع چوب فرآوری شده ای است که با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و در کوره های مخصوص با دمای بسیار بالا تولید شده است. با اعمال حرارت در ظاهر چوب تغییری ایجاد نمی شود و ترمووود نیز ظاهر زیبایی دارد. چوب معمولی و ترموود تفاوت هایی دارند که از جمله این تفاوت ها می توان مقاومت بسیار بالای ترموود در برابر پوسیدگی، نفوذ قارچ و حمله ی حشرات چوب خوار را نام برد. در اثر حرارت، مواد غذایی مناسب برای تغذیه حشرات و قارچ ها در درون چوب از بین می رود و همین امر باعث دور ماندن حشرات چوب خوار و قارچ ها از چوب میشود. مقاومت چوب ترمو حدود ۵۰ درصد بیشتر از چوب های دیگر است. زیرا نفوذ رطوبت به عمق این نوع چوب بسیار دشوار است.

همچنین در اثر حرارت ، طول عمر فرآورده های چوبی افزایش میابد. از دیگر مزایای ترموود این است که
پردازش گرمایی ترموود، سبب ازبین رفتن صمغ موجود درچوب شده و درنتیجه پاکسازی آن نسبت به سایر چوب ها آسان تر است.چوب های ترمو برای فضاهایی که در شرایط جوی همچون سرما و گرما و بارندگی و رطوبت و حشرات و اشعه ی فرابنفش خورشید قرار دارند استفاده می شود که از آن جمله می توان به نمای بیرونی ساختمان، کف محوطه های باز ،پلهای چوبی، کنار استخر، آلاچیق،کلبه و ویلای چوبی و… اشاره کرد
.

نمای ترموود ساختمان

نمای سایدینگ یا طرح چوب

نمای سایدینگ به نمای ساختمان هایی گفته می شود که در آن انواع  مختلف مصالح ساختمانی بر روی سقف یا نمای خارجی ساختمان ها بکار می رود. وظیفه اصلی مصالح ساختمانی بکار رفته در نمای سایدینگ هدایت آب شستشو و باران به بیرون از ساختمان و به طور کلی محافظت از ساختمان در برابر شرایط نامساعد جوی است

نمای سایدینگ ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از اچ پی ال یا فرمیکا

اچ پی ال مخفف High pressure laminate به معنای ورق های لمینیت فشرده شده تحت فشار بالا می باشد که با روکش طرح چوب یا طرح های متنوع دیگر، از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای145  سانتیگراد تبدیل به صفحات محکمی می شوند . لایه های رنگی و ملامینه، سطح نهایی را می پوشانند .

دوام و مقاومت شیمیایی بالا وچسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب یکپارچگی لایه های مختلف پانل می گردد .

 ابعاد و ضخامت پانل های HPL متنوع بوده و به طور معمول برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان از ورق هایی با ضخامت ۶-۸-۱۲ میلیمتر استفاده می شود.

موارد استفاده از  اچ پی ال

  • نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • سرویس بهداشتی های عمومی
  • بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها
  • داخل آسانسور
  • کابینت های آشپزخانه

قابلیت ارتجاع و چگالی کم در HPL، باعث ایمنی در برابر زلزله می گردد همچنین ارتجاعی بودن این پانل ها، سبب مقاومت صفحات در برابر ضربه و فشار شده ، در نتیجه در مقابل فشارهای گوناگون مانند فشار باد عکس العمل خوبی نشان می دهد .

تکنولوژی به کار رفته در ورق های اچ پی ال باعث می شود که تا 30 سال بدون تغییر رنگ و فرم باقی بمانند.

این ورق ها در برابر آتش سوزی نیز مقاوم بوده ، شعله ور و ذوب نمیشوند.

از نظر ظاهری طیف گسترده ای از طرح و رنگ دارند.

این نما جزء دسته نماهای خشک به شمار می آید (نمای خشک به نماهایی گفته می شود که برای اجرای آن از ملات استفاده نمی شود). فضای زیرسازی که فضای خالی پشت HPL است علاوه بر تهویه مستمر هوا که مانع از تعرق صفحات میگردد ، باعث کاهش عبور سرما وگرما به داخل ساختمان می شود در نتیجه عایق حرارتی و برودتی برای ساختمان محسوب میشوند. (فضای خالی یکی از اجزای سیستم نمای خشک محسوب می شود)

به دلیل خاصیت آنتی باکتریال ، آنتی الکترواستاتیک و قابل شستشو بودن ورق های اچ پی ال، استفاده از این متریال در رستوران ها ، بیمارستان ها و نمای داخلی ساختمان بسیار مرسوم است .

نمای اچ پی ال

 

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از کامپوزیت آلومینیوم

 

نمای آلومینیوم کامپوزیت از جمله نماهایی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری به خود جلب کرده و در ساختمان های مختلف نظیر ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی، مسکونی و .. قابل استفاده است. اگر اجرای این نما به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا رفته، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت. پانل های آلومینیوم کامپوزیت ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن در میان دو لایه ی آلومینیوم است. چسباندن سطوح آلومینیومی به پلی اتیلن از طریق فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی انجام می شود به طوری که از ورقه ورقه شدن آن جلوگیری می کند.

از جمله مزایای پانل های آلومینیومی این است که سطح ورق های آلومینیوم کامپوزیت صاف و صیقلی است به همین دلیل نور خورشید را منعکس کرده و میزان کمی از گرما را جذب میکند، علاوه بر آن تابش نور خورشید دوام و عمر آن ها را کوتاه نخواهد کرد.  این ورق ها اگر در معرض رطوبت قرار گیرند دچار خوردگی و زنگ زدگی نخواهند شد و در مقایسه با سایر نماها کمتر دچار تغییر رنگ می شود. نمای آلومینیوم کامپوزیت قابل استفاده در مناطق گرمسیر با درجه حرارت بالاست و در واقع متریالی مقاوم در برابر حرارت محسوب می شود. لایه پلی اتیلنی که در پانل های کامپوزیت قرار گرفته نوعی عایق حرارتی و صوتی محسوب می شوند. همچنین آلومینیوم ماده ای مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است در نتیجه اگر در معرض آتش سوزی قرار بگیرد تغییر شکل نخواهد داد و عایق رطوبت نیز می باشد و دچار خوردگی نمی شود. پانل های آلومینیوم کامپوزیت به صورت آماده در بازار موجود است و به دلیل پیش ساخته بودن، نماکاری ساختمان را راحت تر کرده و سرعت اجرای پروژه را بالاتر می برد.

نمای آلومینیوم کامپوزیت

 

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از نمای لوور

 در نمای شیشه ای ساختمان آفتابگیر، شیدر یا لوور ، یک جداکننده با تیغه‌های افقی زاویه دار است که جهت عبور نور و هوا استفاده می شود و از تابش نور مستقیم خورشید، باران و آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. زاویه تیغه‌ها ممکن است قابل تنظیم یا ثابت باشند. لوورها انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربری ساختمان ها می توان یکی و یا چندین مدل مختلف آن را در ساختمان ها استفاده کرد.

 

انواع لوور از لحاظ مواد به کار رفته در ساخت آن:

  • لوور چوبی که معمولا از چوب ترموود می باشد
  • لوور  فلزی که هم از آهن تشکیل می شود و هم از آلومینیوم
  • لوور کامپوزیت که از ورق های کامپوزیت تشکیل می شود.

 

مزایای نمای لوور:

  • جلوگیری از ورود حرارت زیاد به داخل ساختمان
  • زیبایی نمای ساختمان
  • باز و بسته شدن لوورها و تنظیم در نور در ساعات مختلف روز(در لوورهایی که زاویه ی تیغه ها قابل تنظیم است)

نمای لوور ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از نمای دکوراتیو

در نمای دکوراتیو از انواع مصالح مثل آجر، پنل های بتنی، فلز و سنگ می توان استفاده کرد که از مهمترین متریال های فلزی که برای استفاده به عنوان نمای دکوراتیو فلزی مطرح هستند می توان ورق آلومینیوم کامپوزیت، ورق آهن و ورق آلومینیوم را نام برد.

 

نماهای شیشه ای

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از شیشه ی کرتین وال

نمای کرتین وال curtain wall که معادل فارسی آن دیوار پرده ای است. اما دلیل این نام گذاری چیست؟ دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند دیوار محکم و سنگین و پرده سبک و قابل انعطاف است. از ترکیب این دو ماده ای به دست می آید که هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را.

نمای کرتین وال شیشه ای ترکیبی از لامل آلومینیومی، شیشه ی معمولی یا شیشه ی دو یا سه جداره و لاستیک های درزبند است.  لامل سازه ای فولادی یا آلومینیومی است که در نمای کرتین وال برای نگهداری شیشه های نما استفاده می شود.

منظور از خود ایستا بودن نماهای کرتین وال این است که این سازه ها  هیچ باری از خود ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیرویی که تحمل می کنند یکی نیروی وزن خودشان است و دیگری نیرو های جانبی مثل نیروی باد. نمای کرتین وال انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربرد ترین آنها، نمای کرتین وال شیشه ای است.

از ویژگی مهم های کرتین وال می توان به عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی اشاره کرد که باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود از این رو مصرف انرژی الکتریسیته نیز کاهش می یابد.

نمای شیشه ای کرتین وال

 طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از شیشه ای فریم لس

نمای شیشه‌ای فریم لس یا نمای شیشه‌ای بدون قاب، به معنی کنار هم قرار دادن پنل های شیشه‌ای به وسیله اتصالات نقطه‌ای است. در این نما شیشه‌ دارای قاب نگه‌دارنده نمی باشد و اتصالات بین آن‌ها توسط درزگیرهای مخصوص به خوبی محکم می‌شود تا عایق مناسبی برای آب ، صوت و حرارت باشند.

در نمای شیشه ای فریم لس، هر یک از شیشه ها دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و از خارج ساختمان تنها درز مابین شیشه ها دیده خواهد شد. ویژگی اصلی نمای فریم لس این است که در آن سطح شیشه به صورت پیوسته دیده می شود. فریم ها هم به صورت باز شو و هم به صورت ثابت قابل اجرا هستند. در این سیستم ابتدا سطح نما بصورت شبکه بندی کامل زیر سازی شده و پروفیل های آلومینیومی فریم نما روی این شبکه بندی قرار می گیرند. از ویژگی های این نما زیبایی، آب بندی مناسب و نصب راحت آن را می توان نام برد.

نمای شیشه ای فریم لس

تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس

نمای شیشه ای کرتین وال و نمای شیشه ای فریم لس از بعضی جهات مشابه و از جهات دیگر تفاوت هایی باهم دارند.

شباهت های این دو نما از نظر مصالح استفاده شده در آنهاست مثل شیشه، پروفیل های آلومینیومی یا آهنی و چسب و لاستیک (به منظور آب بندی)

اما تفاوت این دو نما، تفاوت در میزان مصالح مصرفی ، ابعاد شیشه‌ها، طریقه ی نصب، مقاومت و هزینه ی اجراست.

از نظر مقاومت، نمای کرتین وال نسبت به نمای فریم لس مقاوم تر است.

از نظر هزینه اجرا، نمای فریم لس نسبت به نمای کرتین وال هزینه ی کمتری دارد.

از دیگر تفاوت های این دو نما، دیده نشدن فریم در نمای فریم لس است.

 

طراحی نمای مدرن ساختمان با استفاده از شیشه ای اسپایدر

شیشه اسپایدر از جنس شیشه نشکن است و در برابر طوفان و هرگونه ضربه‌ای مقاوم هستند. همچنین این شیشه‌ها عایق حرارتی و صوتی نیز می‌باشند. نمای شیشه‌ای عنکبوتی یا شیشه اسپایدر به دلیل زیبایی و جذابیتی که به بنا می دهند معمولاً در نمای وزارتخانه‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و ساختمان‌های اداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای اتصال پانل‌های شیشه‌ای از اتصالات از جنس فولاد ضدزنگ استفاده می شود که در چهار، شش یا چند نقطه به یکدیگر متصل می‌گردنددر نمای اسپایدر از شیشه سکوریت و یراق آلات اسپایدری استفاده می شود

از ویژگی های این نما میتوان سبکی، شفافیت، سهولت و سرعت بسیار بالا، اجرای سطوح پیچیده، تنوع در یراق آلات و همچنین تحمل در برابر زلزله را نام برد.

نمای شیشه ای اسپایدر